Cartell realitzat pel col·lectiu combatiu ARRAN |
LA COSIFICACIÓ DE LES DONES
“Una
cultura obsesionada con
la delgadez
femenina no está
obsesionada
con la belleza de
las mujeres, está
obsesionada
con la obediencia de éstas”
Naomi
Wolf.
Una de les causes estructurals de la violència patriarcal és el control de la sexualitat i els cossos de les dones (cal recordar la gran ofensiva contra els drets sexuals i reproductius que estan patint les dones aquest darrers dos anys) En aquest sentit els homes també som promotors i còmplices d'aquesta violència, amb la nostra mirada, les nostres conductes i comentaris en moltes ocasions van a consolidar aquest model de bellesa esquelètica i ultra-depilada que pateixen les dones.
Pràcticament des del naixement ( i fins i tot abans durant la gestació donant forma a les expectatives) comencen una sèrie d'imposicions d'estereotips que configuren el rol de gènere, el que s'espera com a "nen" i com a "nena"...i com a "nena" s'espera que sigui "linda,guapa,bella,bonica..." la pressió cau sobre l'aparença, "però que guapa que és aquesta nena, però mira què guapa va vestida ( i només té 2 anyets...)", que sigui una princesa heterosexual, guapa, delicada, coqueta,presumida,...a l'estil Walt Disney a l'espera del rescat del seu príncep blau...però és clar, si la princesa és gorda, lletja, peluda es quedarà sola, trista, amargada i deprimida per tota la seva existència...aquí ja podem veure una primera relació entre la pressió estètica masclista, l'aparença i com això es vincula a un tipus de situacions idealitzades i irreals...i aquí entra una altra causa estructural els mites de l'amor romàntic, i com es retroalimenten una a l'altra.
La companya del programa El Tornillo, el microespacio femenino de la Tuerca, ho explica de forma genial:
Cal denunciar i boicotejar un bombardeig conscient, pervers, massiu de missatges, imatges irreals amb l'obsessió d'aquesta imposició, destruir l'autoestima de les dones: Un missatge
Publicitari que es repeteix a tots els canals: Més prima, més guapa, més autoestima, més lligues, més sexe, més
amor rebràs, més felicitat, trobaràs parella, trobaràs una millor feina,... I
la teva vida canviarà a millor...NOOO! Tot això és mentida! Et volen Més dèbil!
La perversió és la forma d'engany:
“és per salut”( relacionat amb la gordofobia). El que es vol és per imposar i treure poder a les dones, el patriarcat vol
impedir per tots els mitjans la SORORITAT, vol impedir que siguis forta,
lliure,...
i amb el cànon estètic de bellesa és potencia
aquelles parts del cos (pits, llavis, cuixes) relacionades amb la sexualitat masculina i
que són atractius als ulls dels homes, torna a imposar-se la mirada androcèntrica més masclista...
•Amb la Indústria:
•Productes químics i farmacològics
per aprimar-se.
•Vinculada a productes higiènics
contra la menstruació com quelcom brut, patològic,...
•Vinculada a les clíniques dermoestètica i cirurgia.
•Exemples: “y si
la depilación se convirtiera en
tu nuevo
ritual de belleza”
•“con
los años tu piel pierde volumen, rellena las arrugas,...”
•Com a reclam per vendre determinats productes:
DIVIDIR EN PARTS EL COS DE LA DONA. Fusionar aquestes parts amb objectes
inanimats: cotxes, cervessa, perfum,...
•Photoshop: Crear imatges impossibles.
•Esborrar arrugues, pigues, pell,
costelles,...
•Maquillatge.
......continuarà amb un proper post on explicaré les conseqüències que té aquesta forma de violència masclista, la pressió estètica, la violència simbòlica...
@RobenFawkes
Altres post relacionats amb el tema:
http://elditalanafra.blogspot.com.es/2011/08/el-sexisme-i-la-publicitat-la-televisio.html
http://elditalanafra.blogspot.com.es/2014/08/sobre-la-dominacio-masculina-1a-part.html
Gràcies a la Tia Carmen, que ha posat la banda sonora a aquest post. <3>3>
https://www.youtube.com/watch?v=hU7AkzDSkAQ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada