dissabte, 30 de maig del 2015

La pressió estètica és violència masclista (1a part)

Aquest post és un resum del contingut del taller "El cos de les dones" que vaig realitzar per l'Associació Hèlia i també amb el grup de dones Retroba't:
Cartell realitzat pel col·lectiu combatiu ARRAN

LA COSIFICACIÓ DE LES DONES


“Una cultura obsesionada con la delgadez femenina  no está obsesionada con la belleza de las mujeres, está obsesionada con la obediencia de éstas

Naomi Wolf.

Una de les causes estructurals de la violència patriarcal és el control de la sexualitat i els cossos de les dones (cal recordar la gran ofensiva contra els drets sexuals i reproductius que estan patint les dones aquest darrers dos anys) En aquest sentit els homes també som promotors i còmplices d'aquesta violència, amb la nostra mirada, les nostres conductes i comentaris en moltes ocasions van a consolidar aquest model de bellesa esquelètica i ultra-depilada que pateixen les dones.

Pràcticament des del naixement ( i fins i tot abans durant la gestació donant forma a les expectatives) comencen una sèrie d'imposicions d'estereotips que configuren el rol de gènere, el que s'espera com a "nen" i com a "nena"...i com a "nena" s'espera que sigui "linda,guapa,bella,bonica..." la pressió cau sobre l'aparença, "però que guapa que és aquesta nena, però mira què guapa va vestida ( i només té 2 anyets...)", que sigui una princesa heterosexual, guapa, delicada, coqueta,presumida,...a l'estil Walt Disney a l'espera del rescat del seu príncep blau...però és clar, si la princesa és gorda, lletja, peluda es quedarà sola, trista, amargada i deprimida per tota la seva existència...aquí ja podem veure una primera relació entre la pressió estètica masclista, l'aparença i com això es vincula a un tipus de situacions idealitzades i irreals...i aquí entra una altra causa estructural els mites de l'amor romàntic, i com es retroalimenten una a l'altra.

La companya del programa El Tornillo, el microespacio femenino de la Tuerca, ho explica de forma genial:

Cal denunciar i boicotejar un bombardeig conscient, pervers, massiu de missatges, imatges irreals amb l'obsessió d'aquesta imposició, destruir l'autoestima de les dones: Un missatge Publicitari que es repeteix a tots els canals: Més prima, més guapa, més autoestima, més lligues, més sexe, més amor rebràs, més felicitat, trobaràs parella, trobaràs una millor feina,... I la teva vida canviarà a millor...NOOO! Tot això és mentida! Et volen Més dèbil!
La perversió és la forma d'engany: “és per salut”( relacionat amb la gordofobia). El que es vol és per imposar i treure poder a les dones, el patriarcat vol impedir per tots els mitjans la SORORITAT, vol impedir que siguis forta, lliure,... i amb el cànon estètic de bellesa és potencia aquelles parts del cos (pits, llavis, cuixes) relacionades amb la sexualitat masculina i que són atractius als ulls dels homes, torna a imposar-se la mirada androcèntrica més masclista...

S'Utilitzen diferents mecanismes de cosificació, i per cosificació entenem convertir a les dones en objectes, en cosa, inanimada, dividible, retallable, modificable, vendible, usable, penetrable, invadible,...la base per exercir qualsevol tipus de violència contra elles: Com?

Amb la Indústria:

Productes químics i farmacològics per aprimar-se.

Vinculada a productes higiènics contra la menstruació com quelcom brut, patològic,...

Vinculada a les clíniques dermoestètica i cirurgia.

Exemples: “y si la depilación se convirtiera en tu nuevo ritual de belleza

“con los años tu piel pierde volumen, rellena las arrugas,...”

Com a reclam per vendre determinats productes: DIVIDIR EN PARTS EL COS DE LA DONA. Fusionar aquestes parts amb objectes inanimats: cotxes, cervessa, perfum,...

Photoshop: Crear imatges impossibles.

Esborrar arrugues, pigues, pell, costelles,...

Maquillatge.
...

...continuarà amb un proper post on explicaré les conseqüències que té aquesta forma de violència masclista, la pressió estètica, la violència simbòlica...

@RobenFawkes

Altres post relacionats amb el tema:

http://elditalanafra.blogspot.com.es/2011/08/el-sexisme-i-la-publicitat-la-televisio.html

http://elditalanafra.blogspot.com.es/2014/08/sobre-la-dominacio-masculina-1a-part.html


Gràcies a la Tia Carmen, que ha posat la banda sonora a aquest post. <3>
https://www.youtube.com/watch?v=hU7AkzDSkAQ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...