Observant l'adolescència
M'han convidat a escriure i passar els pensament a
paraula escrita és un exercici fantàstic. Darrerament moltes mares
d'adolescents, sobretot de noies molt joves, em comenten que és sorprenent el
nivell de masclisme que detecten entre adolescents, nois i noies d'entre 15 i
18 anys. No es refereixen a manifestacions evidents de violència masclista com
la que surt a les notícies sinó a actituds, comentaris i estils de relació que
els recorda a generacions anteriors. Verbalitzar que els nois són més forts, millors en matemàtiques, més intel·ligents...;
i les noies han de ser maques, discretes, xerraires i han d'anar de dos en dos
al lavabo, i que sobretot s’interessen en la moda i el maquillatge,....
Aquestes mares es sorprenen, creien que amb l'accés il·limitat a informació que
tenen les noves generacions anirien endavant, i no enrere, com estan veient que
passa. Es un procés educatiu lent que es comença a detectar quan els fills i
els seus iguals arriben a l'adolescència. No puc més que donar la raó a
aquestes mares en la seva observació.
Darrerament també trec el tema del masclisme en
converses informals i sembla que els adults tenen clar el concepte, però
l'apliquen poc en els anàlisi i observacions de les relacions socials. Subscric
totalment el que comenta una tècnica d'igualtat,”esperar a que el jovent arribi
a la ESO per començar a educar en igualtat es arribar tard”, molt tard. El tema
de la igualtat, el feminisme i el respecte mutu han d'estar presents en
l'educació des del principi, com altres qüestions com la autocora personal,
l'alimentació saludable i altres temes que he vist repetir als meus fills
durant tota la primària. Quan comentes que trobes a faltar temes com la
responsabilitat, la empatia, la igualtat
i el respecte a la diferència individual et diuen que això és dona per suposat
i es treballa en tots els temes i classes. Cosa que contrasta amb la realitat que observo.
En
l’educació familiar dels fills i filles sembla que tothom accepta que han de
fer les mateixes feines a casa des de parar taula a netejar, estic d’acord,
però també cal parlar-ne, explicitar-ho. És evident que aprendre totes aquestes
coses els prepara per ser adults autònoms, però també cal educar les actituds,
entendre perquè fan les coses, des d’on les fan i amb quin objectiu. El meu
fill de 12 anys es declara feminista, entén que com a persona no és més ni menys
que els altres, que per ser noi ha de renunciar uns privilegis culturals i
socials que el posen per davant de les noies, per formar part d’aquesta
societat masclista. Cal seguir parlant i analitzant cada dia els esdeveniments
i vivències que explica per donar-li punts de vista diferents que li permetin
ser crític. Avui m’ha demanat començar a llegir junts “El diari Violeta de la
Carlota” de Gemma Lienas, que per cert és un molt bon material per començar a
treballar aquests temes.
També
tinc una filla de 9 anys a la que em trobo ensenyant-li a detectar actituds
masclistes i a saber respondre a les mateixes, perquè són els seus companys de
classe els que tenen actituds, comentaris i actuacions masclistes. Tot això
m’ha portat a la recerca de material educatiu per a primària que tracti aquests
aspectes, sorprenentment trobo moltes propostes per a petits (4-6 anys) i per a
adolescents, però no per l’etapa de 9 a 11. Ara comença l’etapa creativa per
proposar activitats i materials a l’escola, estic en la fase de recerca
d’idees, ja us explicaré.
Participar en l’AMPA,
Consell Escolar o altres formes de participació en l’educació ens dóna
l’oportunitat de fer propostes i introduir petits canvis que poden portar a
grans resultats segons postula la Teoria del Caos. Per tant cal observar,
conèixer i sobretot passar a l’acció.
Núria Mora
2 comentaris:
Felicitats!! M'ha agradat molt! Espero que hi hagin més col·laboracions com aquestes, Núria! Ara a crear material per als 9-11 anys! ;) Una abraçada!
Moltes gràcies Fran pel teu comentari. Esperem una nova col·laboració teva al bloc!
Una abraçada
Rubén
Publica un comentari a l'entrada