En aquest post publico íntegrament l'article del company i aliat Joaquim Ruiz Vazquez, és l'hora de trencar amb la camaraderia i complicitat amb les actituds i agressions masclistes, si com a persones i homes ens indignem davant tots els tipus d'opressió, no podem mirar cap a una altra banda quan aquesta opressió l'exercim nosaltres com a opressors masclistes, no podem mostrar comprensió, hem de denunciar-les i actuar, perquè el nostre silenci és complicitat.
Gràcies Joako! Una forta abraçada feminista!
Rubèn
QUÈ PODEM FER ELS HOMES PER LA LLUITA FEMINISTA?
Ens trobem en un moment d’auge de les lluites feministes. Multitud de
grups feministes estan sorgint als nostres a barris, pobles i
comarques. A Vilanova i la Geltrú hem pogut aplaudir recentment el
sorgiment del grup de dones Bullanga Feminista, el qual s’uneix a altres
grups existents al Penedès, com La Ruda o les veteranes dones de La
Frontissa. L’actual efervescència d’aquesta lluita no ens ha
d’estranyar, doncs estem vivint un moment clau pel que fa a les
agressions del sistema patriarcat: contrareforma de l’avortament,
augment espectacular d’agressions masclistes i de dones assassinades per
homes, precarització de la feina…
I enmig de tot això, ens trobem els homes. Quin paper juguem?
Normalment, el d’agressors. Sí, que ningú s’estranye. Els homes som els
que exercim la violència en la immensa majoria de casos. Els violadors,
els assassins, els maltractadors, els bavosos i, en definitiva, tots els
agressors masclistes, són homes. I les dones gairebé sempre es troben
en la situació de víctimes, en molts casos de supervivents.
Però… qui paper podem jugar? M’agradaria plantejar per al debat
algunes qüestions sobre quines són, en la meua opinió, les contribucions
que els homes podem fer a la lluita feminista.
Molts de nosaltres formem part de col·lectius i organitzacions
“revolucionàries”, ens considerem “d’esquerres” i volem lluitar per un
món “més just”. Per a gairebé tots nosaltres això inclou lluitar per una
societat igualitària en qüestions de gènere. Inclús, de forma més
explícita, molts de nosaltres tenim el “feminisme” com un dels nostres
principals eixos de lluita, al menys en la teoria.
A la pràctica, però, no som gaire coherents. Anem a les
manifestacions del 8 de març i del 25 de novembre, posem el símbol
feminista als cartells que editem i ens autoanomenem “feministes” sense
revisar les nostres pràctiques quotidianes. Per què dic això? Perquè a
ningú no se’ns escapa que per a la majoria d’homes militants
d’esquerres, les qüestions de gènere estan a un tercer pla, per darrere
de la qüestió nacional, de la qüestió social i, si exagerem, inclús del
futbol. Pensem que per formar part de l’esquerra deixem de ser uns
masclistes de manera automàtica, i no és així.
Potser la primera pregunta que ens podríem fer a nosaltres mateixos
és: Què és ser home? Fem l’esforç d’analitzar com està formada la nostra
masculinitat. Si som una mica sincers i estem predisposats a
l’autocrítica no ens costarà gaire trobar allò que s’ha anomenat el
“Model de Masculinitat Hegemònic”, una idea que està fundada sobre el
menyspreu i la dominació, en la capacitat d’exercir poder i control, un
model que ens atorga privilegis pel simple fet de tenir penis alhora que
discrimina a més de la meitat de la població mundial: les dones.
Explicaré això dels privilegis. La nostra classe social, el color de
la pell, la nostra religió, l’orientació sexual o les nostres capacitats
físiques ens atorguen privilegis; el gènere també. Aquests privilegis
tenen uns orígens socials i històrics i normalment han estat implantats
amb violència. Amb una violència més o menys explícita o vetllada que
alhora també els perpetua. L’exercici d’aquests privilegis no té la
necessitat de ser conscient, de fet, gairebé mai no ho és, sinó que
s’entén com una conseqüència lògica de la percepció que els homes tenim
dels nostre dret a aquests privilegis: El dret a ser servit (a la llar),
el dret al plaer sexual (encara que siga unilateral, a la violació o
assetjament sexual), el dret a ocupar de manera abusiva l’espai físic
(al carrer, al transport públic, a l’assemblea o al sofà de casa), o
simplement el dret a tornar sol a casa de nit sense por a que ens
assetgen o violen, per citar només alguns exemples.
Per tant, podem dir que cada home portem una motxilla invisible
carregada de privilegis que exercim -encara que siga de manera
inconscient o involuntària- pel simple fet de ser homes. La traducció
directa d’això és que una dona sempre s’haurà d’esforçar el doble a
qualsevol àmbit per rebre el mateix reconeixement que rep l’home. Haurà
de treballar el doble per obtenir el mateix reconeixement, haurà
d’argumentar el doble per a que li facen cas, haurà de cridar el doble
per a ser escoltada, haurà de ser el doble d’agressiva per a ser
respectada, etc.
M’agradaria també aprofitar aquest article per fer una referència
breu però molt important a la manera de transmissió de les pràctiques
que perpetuen aquests privilegis. Lògicament, la socialització juga un
rol molt important, però sobretot la socialització entre homes a espais
definits com a masculins. A més a més, entre els homes existeix un cert
corporativisme, un instint de defensa de l’altre davant dels atacs que
reben, per exemple, davant d’actituds masclistes. Aquest suport és la
base de la impunitat. Massa cops hem vist com agressors masclistes han
pogut guanyar espais i reconeixement, inclús per davant de la víctima,
gràcies a la complicitat d’altres homes.
Però… Tot això és inevitable? Estic condemnat a ser un porc masclista
pel simple fet de tenir penis? Rotundament, no. La nostra identitat
masculina està construïda socialment, per tant podem qüestionar-la i
rebutjar-la.
Crec que aquesta és la principal urgència i primera contribució que
els homes podem fer cap a la lluita feminista: Reconèixer els nostres
privilegis i treballar per renunciar-hi. Cal, per tant, una tasca de
revisió i autocrítica de les nostres actituds en diferents àmbits: en
l’àmbit social, en l’àmbit personal… Aquesta tasca és constant i mai no
acaba, es tracta de posar-nos, nosaltres també, les famoses “ulleres
liles” de les feministes i analitzar-nos a nosaltres mateixos des del
prisma de gènere.
Altre consell per als homes: Posem en pràctica la nostra capacitat
d’empatia. Pregunta’t constantment: com es sentiria una dona en la meva
situació? Què faria ella? Pensem en les nostres companyes quan actuem.
No t’has adonat que a les reunions i assemblees els homes acaparem bona
part dels torns de paraula? Intentem posar-nos al seu lloc i potser
llavors podrem entendre per què cada cop hi ha menys dones al nostre
col·lectiu.
De igual manera, tolerància zero amb el masclisme. Prou
corporativisme entre homes, prou suport a agressors masclistes, encara
que abans haguéssim estat amics. Prou riure els acudits masclistes i
altres formes més “lleugeres” de discriminació. Cal fugir de les formes
d’imposició i xantatge del corporativisme masculí i començar a
qüestionar-lo per tal d’acabar amb la seva impunitat. Quan un home es
rebel·la contra aquest domini i assenyala amb el dit a un masclista, té
un poder brutal, sobretot si es fa “entre iguals”.
I encara: Cal un compromís ferm amb la lluita feminista. Si no fos
per l’herència del moviment feminista segurament no podríem debatre
sobre aquest tema. Reconeixem aquest fet i traslladem-lo als actuals
grups de dones, lesbianes, transexuals… Reconeguem la seva diferència i
el seu protagonisme a aquesta lluita. Sapiguem restar a un segon plànol
quan toca i, per un cop a la vida, deixem que les dones ocupen la
primera línia. No ens podem autoanomenar feministes nosaltres mateixos,
sinó que han de ser les dones activistes les que ens anomenen així, si
ens ho mereixem.
I, per acabar, un consell. En tot aquest procés és normal cometre
errades, però el que compta és el que fem després d’equivocar-nos. Ho
acceptem i ho corregim, o ho neguem?
Joaquim Ruiz Vázquez.
Valencià assentat a la Geltrú. Historiador, arqueòleg, estudiant de
turisme i treballador precari. Membre del col·lectiu d’homes “Aliats del
feminisme”
1 comentari:
M'ha agradat molt aquest escrit.
Cal, davant de tot, compromís, ben cert.
Publica un comentari a l'entrada