divendres, 19 d’agost del 2011

El sexisme i la publicitat a la televisió

Cal destacar que la televisió i la publicitat emesa són una de les principals fonts de socialització i educació de les criatures i en general de persones en la nostra societat. La informació que surt als mitjans de comunicació rep el caràcter de "veritat absoluta" al sortir per la pantalla, és impressionant la força i contundència com arriben fins a la darrera neurona del cervell i es fixen a l'hipocamp, "és que... lo vi por la tele", i això justifica la seva veracitat, la capacitat crítica no estimulada en cap currículum escolar encara ens coloca en posició de més vulnerabilitat i influència.

En la publicitat, són milers els exemples diaris de la reproducció d'imatges i missatges que volen consolidar el que ja existeix: sexisme, masclisme, violència, codícia... i amb moralitat darrera o no, aconseguir que un bon públic consumeixi tot tipus de productes, necessaris i/o absurds.

Apliquem la perspectiva de gènere per analitzar alguns aspectes: En 10 minuts de visionat un matí qualsevol vaig detectar 7 anuncis seguits de contingut sexista. Em refereixo per exempre als anuncis de productes de neteja on els promocionen Dones únicament, o si surt algun Home acompanyant, dóna l'aparença de "ignorant,aprendiz,..." que neteja malament, no sap posar la rentadora, o no pot fer dues coses alhora,...i mil tòpics més..., on al final la veu femenina de la "netejadora universal i mestressa de casa", dóna el seu criteri sobre la millor marca, que deixa els terres més nets, la roba més blanca, o els rentavaixelles sense greix,...i és més aquest coneixement passa de l'àvia o la sogra a la mare, i aquesta a la filla petita que juga amb una nina (como no) pel terra...

Els productes "light", tractaments d'estètica, depilació, antiarrugues,...estan dirigits en un 99'9% a públic femení consumidor, amb l'objectiu de castigar a les Dones i el seu físic, potenciant clarísimament tot tipus de trastorns de salut i alimentació : el missatge que hi ha darrera està clar: No t'estimis: perquè estàs gorda, Aprima't!, tens arrugues...per tant et fas vella, el teu cabell blanc queda lleig..., fes-te un bany de color!, menja yogurts laxants, per no sentir-te inflada...depila't sencera, sinó vas bruta... tota aquesta pressió sobre l'autoestima també fomenta "l'enveja" entre el col·lectiu de dones, la competitivitat per la bellesa,... és a dir que el pitjor enemic de les dona sigui la pròpia dona.

Els anuncis de begudes alcohòliques i licors, la dona és un reclam físic, com a icona sexual, que serveix aquestes begudes,...on el protagonista de la història acostuma ser gairebé sempre un home, "el guapo", seductor,...el guay... dos exemples brutals: Vegeu el darrer anunci de heineken... http://youtu.be/nlPyJ3FdTfs i el penúltim és molt més fort: http://youtu.be/8kq8c17UJ58 : separa dos grups: les dones es tornaven boges per obrir un vestidor ple de roba, i els homes bojos per obrir una nevera gegant plena de cerveses,... res a afegir, està tot clar.

Ara parlem de la sexualització de les nenes i els seus cossos: Des de la portada de la revista Vogue que per les denúncies i pressió van fer que acomiadèssin a la seva redactora, fins a la darrera col·lecció de roba íntima per a nenes entre 3 i 6 anys,...que volen? justificar als abusos sexuals per la seducció de les menors, amb el maquillatge, els sostenidors,...és esgarrifós, de veritat em provoca mal d'estómac la inconsciència o mala intenció de les grans marques, gurus de la moda,...etc que els que pensem de forma feminista ens tatxen de "carcas" o "malpensats". També és pervers, aquesta sexualització dels seus cossos i per altra el rol tradicional  "futures mares i  mestresses de casa", només destinades a un tipus de joguines, els bebes, les barbies,...http://youtu.be/rh7R6NDb1go

Hem de ser el públic, el que tingui el coratge de marcar la línia de la Dignitat, utlitzant la legalitat o figures com el defensor de l'audiència, la divulgació d'aquests ffets que ajuden a naturalitzar el sexisme i les violències, perquè tot això no passi desapercebut a les nostres retines, segur que hi ha milers d'exemples més, només vull reflectir la indignació i fàstic que em produeix aquest tipus de bombardeig totalment diari i continu que entra a totes les cases, i que la forma de protegir-nos és visibilitzant, i denunciant pública i legalment, i també podem apagar l'aparell, o canviar de canal, un exercici senzill, molt saludable i directe als budells del patriarcat.

@RobenFawkes


14 comentaris:

Anònim ha dit...

Hee trobat un anunci de la Nissan que és fastigós: http://youtu.be/2haR4uXBEeM

Unknown ha dit...

Vull afegir que la única imatge de familia que es dóna és la patriarcal heterosexual. Ës una vergonya!

Anònim ha dit...

Es tot fastigós...passeu per un quiosc i mireu les revistes amb els enganys ( bolsitos, pareos...) de regal... Les revistes de dones amb una súper model a la portada dient- nos que fem la dieta de la pinya per perdre un kilo... I a la revista masculina també la súper model però amb menys roba i dient al public masculí que la noia es la cosa mes important de la publicació...: A DINs Hi han mes fotos. Lo dicho: FASTIC...

Anònim ha dit...

Hola Roben Fuwkes, gracias por estar ahí también en vacaciones. Había anuncios que no recordaba y otros que recuerdo verdaderamente ofensivos, a mi parecer. Debo reconocer que el de Heineken de este año, a mí me gusta, el tipo me resusta simpático y la música está chula. De los que no has hablado, y me gustaría saber lo que opinas, son los que ha grabado Vigas Luna. Ha hecho 5, sólo he visto dos, y reconozco que tienen un alto contenido erótico, pero...también me gustan. Aquí, el tío bueno de turno limpia porque sinó el bombonazo de turno, lo deja a pan y agua...totalmente sexista, pero, aunque sea por una vez, el que limpia es él...
Yo sigo esperando a que retiren el de gel axe, en el que unas enfermeritas cantan y bailan vestidas como si salieran de una peli porno...este hiere más mi sensibilidad, supongo que porque es mi curro y porque está más que denunciado por el colectivo. Y sí, nos dieron la razón, pero ahí sigue.
Y sí, de una manera increible, no hay un sólo anuncio en el que salgan parejas homosexuales o lesbianas...ni uno sólo.
Queda mucho para cambiar los estereotipos que existen, sólo espero que las que somos madres, padres, tíos, abuelos...desde casa hagamos pequeños cambios. Que los peques jueguen con coches, muñecas, cocinitas y montables, incondicionalmente. Aquí hay que mencionar el buen trabajo que hacen las guarderías y las escuelas, cuando juegan a "racons", donde no importa quien cocina o quién conduce el coche, tod@s a una. Salud

Koska Y Freixa ha dit...

mentre els puteros omplin els nostres carrers, mentres les criatures vagin juntes a escola però no es coeduquin, mentre les religions vulguin ke les seves creences irracionals siguin lleis, mentre els nois sàpiguen que mès enllà de l'escola i les idees de igualtat les dones poden ser comprades i traficadas... mentre tot això passi continuàrem veient publicitat sexista cada día.

bruixagg ha dit...

Amén

Anònim ha dit...

Buenos días a todas
Lo del blog, umpoco complicado. Había pensado en face book o twiter. Pero el face book es el mas seguro, ya que su privacidad la podemos manejar nosotras mismos.
Crear un grupo. Que sea nuestro, y donde colgaremos nuestras vivencias, enlaces,y sobre todo ayuda y comprensión .
Así que necesito que me ayudéis; para abrirlo, y sobre todo en el nombre..
Espero sugerencias bruixagg, olimpia..
Besos
Rebeca

bruixagg ha dit...

Hola gente!

Rebeca, creo que el que puede asesorar es el jefe, porque yo,ni idea.
Supuestamente, facebook es seguro, pero a mí, mi ex, me ha usurpado identidad y he tenido que cambiar de cuenta varias veces, incluso se introdujo en un grupo privadísimo...

El nombre,jejeje, no es porque me encanten las brujas, simplemente porque para nuestros ex, somos brujas personificadas:BRUIXES O BRUJAS... o algo así. Sólo es una sugencia.

Bueno, lo dicho, creo que el jefe puede dar la clave en este proyecto. Ruben, manifiestate.

1bsazo a tod@s.... ya sólo me quedan 3 días.

Bss mil.

Anònim ha dit...

Yo no quiero ser pesimista Rebeca... He cambiado tres veces el Facebook y cada mes tengo que cambiar contraseñas de mails y todo lo demás. El dit es tu libertad... Es una hoja en blanco y te da la grandeza de no esconder nada si no te apetece. Compartir sin miedo, siempre puedes ser anónimo o llamarte de otra forma.Yo a veces ya ni recuerdo las nuevas contraseñas y he tenido que desistir a abrir por ejemplo el Twitter porque tambien cambié el e- mail de recuperación de contraseña y no sé que nombre di. Pero es mi opinión ... Ahí os la dejo...

bruixagg ha dit...

Bueno, el jefe se ha manifestado. A mí me parece buena idea escribir en el grupo cerrado de fans del dit, aunque tengo la sensación, de que igual nos cuesta más abrirnos... En sí es una tontería, porque lo que escribimos aquí, lo lee todo el mundo...no sé.
Ya que el jefe se ha manifestado, podríamos aprovechar el grupo, que está super controlado y no abrir nada más, porque veo que no soy la única que ha cambiado varias veces de cuenta.
Podemos intentarlo, no? Siempre estamos a tiempo de cambiar de opinión...
Mañana ya vuelve mi hijo... lleva telefoneándome desde su móvil confiscado estos últimos días. El listo del padre ha suavizado el camino para cuando me lo devuelva en el punt de trobada. Pedazo de cabrón...
Ruben? Podré decir tacos en los fans??? Queda fatal, pero a mí, me sienta de coña...
Bueno,valientes, utilizamos lo que nos ofrece el jefe? Creo que es buena idea.
1abrazo a tod@s

bruixagg ha dit...

Hola!
Olympia, Violet, si utilizamos el grupo de Ruben, hace falta que tenga vuestro facebook. Rebeca ya se ha unido, y yo llevo ya bastante en el grupo.
Allí podemos opinar libremente, porque es el jefe el que nos introduce y está muy controlado. Necesita vuestra cuenta de facebook para poder invitaros al grupo, así que... ya estais tardando,no??? A menos, que tengais otra sugerencia. Yo, estoy abierta a todo y creo que Rebeca también.
1bso,niñas.
Hoy ya voy a por el peke, a las 20h!!!

Anònim ha dit...

Internet es un libro abierto para el que quiera encontrar... Tanto si soís anónimas-os Como si poneís un nombre, estareís siempre expuestas-os... Ni hacer un grupo privado en una red social hará que no os lea cualquiera, ni
El dit os hará invisibles. Precisamente El dit de la Nafra os ha ayudado a abriros y os da lo mismo si os lee quien no debe o quien sea. A mi probablemente o debo creer que me han encontrado...( siempre lo hacen) y si fuera así; aquí estoy.

Unknown ha dit...

Accions com akesta s'han de multiplicar: http://juventudrebelde.org/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=388&cntnt01returnid=56
Antimasclisma, antisexisme,denunciem-ho a la nostra manera!

Anònim ha dit...

Bravo! A post definitly worth a worthy comment, thanks.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...